لوبیا سفید چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

لوبیا سفید

 

لوبیا سفید یک طبقه متفاوت از رایج ترین لوبیاهایی است که در جهان یافت می شود و جزء حبوبات محسوب می شود. این لوبیا در سراسر جهان بسیار محبوب است و به خاطر تنوع و راحتی رشد آن و همچنین ارزش غذایی اش مورد اهمیت قرار گرفته است. لوبیا سفید کاربرد گسترده ای در نیروی دریایی دارد. از این لوبیا به عنوان بخش اصلی رژیم غذایی سالم برای ملوانان استفاده می شود.

لوبیا سفید به خاطر ارزش غذایی بالا و محتوای پروتئینی اش، در بسیاری از فرهنگ های مختلف به غذاهای اصلی تبدیل شده است و می تواند بدون از دست دادن ارزش غذایی اش، بر خلاف بسیاری از سبزیجات و میوه ها، به مدت طولانی نگهداری شود. در حالی که به نظر می رسد همه لوبیا با هم برابر و مشابه هستند، اما این نکته درست نیست.

لوبیا سفید چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

 

خواص لوبیا سفید

۱٫ لوبیا سفید برای افزایش و تقویت حافظه و شناخت:

فولات یک ماده غذایی کلیدی و مهم برای بدن است، زیرا از نقص لوله عصبی و کم خونی پیشگیری می کند و بر سیستم عصبی بدن تاثیر مثبتی دارد. کمبود اسید فولیک اغلب منجر به بیماری های عصبی کشنده مانند پارکینسون می شود. علاوه بر این یکی از ویتامین های B یافت شده در لوبیا سفید، تیامین است که می تواند به افزایش انتقال دهنده های عصبی خاصی کمک کند که ما برای حافظه و شناخت به آن نیاز داریم. بنابراین این لوبیا کوچک می تواند حافظه ما را به همان اندازه که سنمان افزایش می یابد، حفظ کند.

 

۲٫ لوبیا سفید برای کمک به پیشگیری از سرطان:

 

آخرین تحقیقات نشان می دهد که مصرف لوبیای سفید می تواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. علاوه بر این، مطالعه ای که در ژورنال پزشکی و غذا منتشر شد نشان داد که فیبر رژیمی لوبیا دارای پتانسیل فوق العاده ای برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ است.

همچنین تحقیقات انجام شده توسط موسسه سرطان ملی، نشان می دهد که در لوبیا سفید شکستگی های محلول و غیر محلولی وجود دارد که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند.

مطالعات انجام شده در یک دوره زمانی نشان می دهد که وجود لوبیاهای رایج مثل لوبیا سفید در وعده های غذایی، راه سالمی برای محافظت از خود در برابر سرطان روده، سینه و پروستات است.

 

۳٫ لوبیا سفید برای سلامت قلب:

 

منیزیم و اسید فولیک که در لوبیا وجود دارند، باعث حفاظت از سلامت قلب خواهند شد. فولات سطوح هموسیستئین را کاهش می دهد، که خطر بزرگی برای بیماری های قلبی است ، در حالی که منیزیم به روش مشابهی باعث کاهش تنش و استرس در رگ های خونی برای کاهش فشار و فشار خون پایین، و پیش گیری از حملات قلبی و سکته می شود.

لوبیا سفید چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

 

۴٫ لوبیا سفید برای پیش گیری از دیابت:

 

غذاهایی با فیبر بالا به خاطر تواناییشان در تثبیت سطح قند خون و بهبود جذب مواد مغذی از روده مورد تحسین قرار گرفته اند. با وجود میزان گلوکز و انسولین در سطوح سالم، احتمال ابتلا به دیابت کم تر است و اگر شما از این وضعیت رنج می برید، فیبر بالا موجود در لوبیای سفید می تواند به شما کمک کند تا علائم خود را کاهش کنید.

 

۵٫ لوبیا سفید برای کمک به بهبود هضم:

 

همانطور که ذکر شد لوبیا سفید فیبر بسیار بالایی دارد، که کلیدی برای سلامت معده و روده است. فیبر قادر است مدفوع را روان کرده و از علائم یبوست و اسهال جلوگیری کند. علاوه بر این، فیبر، حرکات روده را تحریک و نرمال می کند. یک رژیم با فیبر خوب، روده ها را تمیز می کند و از بیماری های گوارشی جدی مانند زخم معده جلوگیری می کند.

 

۶٫ لوبیا سفید دارای خواص آنتی اکسیدانی:

 

منگنز ، یک عامل کلیدی در بسیاری از آنزیم های آنتی اکسیدانی است که می تواند از گسترش و تاثیر رادیکال های آزاد جلوگیری کند. این اثر می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک کند. مس نیز نقش مهمی را به عنوان یک آنزیم ایفا می کند و می تواند به تحریک جریان خون، تحرک مفاصل و انعطاف پذیری کلی بدن با کاهش استرس اکسیداتیو در آن قسمت ها کمک کند.

 

۷٫ لوبیا سفید برای کمک به رشد و ترمیم:

 

یکی از مهم ترین مزایای لوبیا سفید، میزان بالای پروتئین آنهاست. پروتئین ها باعث یک جریان ثابت برای رشد سلول های جدید، بافت ها، ماهیچه ها، استخوان ها، رگ های خونی و قسمت های دیگر بدن می شوند که ما به آن نیاز داریم. پروتئین برای رشد طبیعی ضروری است. به علاوه در عملکرد ترمیم قسمت های آسیب دیده بدن و سرعت بخشیدن به فرآیند التیام آن نیز ضروری است. برای گیاه خواران، لوبیای سفید منبع جایگزین خوبی از پروتئین است و بیش از ۱۵ گرم پروتئین به ازای هر فنجان لوبیا سفید وجود دارد.

 

۸٫ لوبیا سفید برای بهبود گردش خون:

 

نگاه داشتن جریان خون به طور طبیعی در بدن برای اکسیژن رسانی به سیستم های اندام ها و عملکرد کلی نرمال مهم است. آهن جزء کلیدی از گلبول های قرمز خون است و بدون جذب آهن مناسب، گردش خون دچار مشکل می شود و شما را مستعد کم خونی، ضعف، کاهش معدنی استخوان، خستگی و گردش ضعیف می کند. همچنین مس در این زمینه بسیار مهم است. زیرا برای سنتز هموگلوبین ضروری است. به عبارت دیگر، بدون مس و آهن عملاً بدن دچار مشکل خواهد شد. لوبیا سفید حاوی سطوح بالایی از هر دو این موارد می باشد.

لوبیا سفید چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

لوبیا سفید و خواص آن
***

لوبیای سفید در طب سنتی:

 

• میل جنسی را تقویت می کند. محرک نیروی جنسی و سبب افزایش تولید منی می شود.

• منجر به منظم شدن دوره ماهیانه در خانم هایی که خونریزی قاعدگی منظمی ندارند خواهد شد.

• ادرار آور است. ادرار را در افرادی که مزاج های سرد یا ضعف بدنی دارند، به جریان می اندازد.

• ملین سینه می باشد.

خواص لوبیا سفید برای خانم های باردار:

لوبیای سفید ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی دارد که در سلامتی نقش موثری دارند. به طور مثال فولات موجود در لوبیای سفید برای خانم های باردار مفید است و مصرف لوبیای سفید در اوایل بارداری سبب جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین خواهد شد. همچنین این لوبیا حاوی ویتامین B1 (تیامین) فراوان است . این ویتامین برای سلامت مغز و عملکرد های شناختی نقش حیاتی دارد.

 

خواص لوبیا سفید برای آقایان:

طبع لوبیا سفید از لحاظ گرمی و سردی متعادل است. مصرف لوبیای سفید به دلیل وجود پروتئین موجود درآن سبب افزایش طول عمر مردان ، افزایش تناسب اندام و بهبود تعادل گلوکز در آنها می شود. این خواص اشاره شده مختص مردان است و در زنان یافت نشده است.

 

طریقه پخت لوبیا سفید

اگر از لوبیای کنسرو شده استفاده می کنید، حتما قبل از استفاده آن ها را با آب بشورید و سپس خالی کنید. اگر از لوبیا خشک استفاده می کنید، قبل از  آشپزی  آن ها را خیس کنید. برای این کار روی آن ها را با یک سانت آب سرد بپوشانید و اجازه دهید تا کل شب را در دمای اتاق بمانند.

قبل از استفاده، آبکشی کنید.

لوبیای خیس شده معمولاً حدود ۶۰ دقیقه باید بپزد.

شما می توانید از سه فنجان آب برای هر فنجان لوبیا نپخته استفاده کنید. شما هم چنین می توانید لوبیا را طعم دار کنید.

از برگ بو و یا حبه های سیر یا گیاهان معطر برای طبخ لوبیا استفاده کنید.

همچنین می توانید کمی نمک هم به لوبیا اضافه کنید.

لوبیا سفید چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

 

تاثیرات جانبی خوردن بیش از حد لوبیا سفید چیست؟

از آنجا که لوبیای سفید از فیبر غنی است ، خوردن بیش از حد آن ها می تواند موجب درد شکم شود. زیرا فیبر هنوز هضم نشده است. پس می تواند موجب نفخ شکم، اسهال و یبوست شود.

خوردن حدود نصف فنجان لوبیا در روز کافی است.

لوبیا را به طور خام نباید مصرف کرد  زیرا حاوی لکتین هستند و سمی خواهند بود.

0/5 ( 0 نظر )
admin♥
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *