خواص گشنیز و فواید آن برای سلامتی

خواص گشنیز و فواید آن برای سلامتی

در این مطلب به بررسی خواص گشنیز و فواید عرق و دانه آن می پردازیم؛با ما همراه باشید.

گشنیز، گیاهی است که به میزان فراوان در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه که بومی جنوب غرب آسیا و غرب تا شمال آفریقاست به طور گسترده ای در خاورمیانه، منطقه مدیترانه، هند، آسیای جنوبی، آمریکای لاتین، چین و آفریقا مورد مصرف قرار می گیرد. گشنیز علاوه بر دادن طعم و بوی مطبوع به غذا، دارای ارزش غذایی بالایی نیز هست.

 

مشخصات گیاه گشنیز

گشنیز گیاهی علفی و یک ساله است به رنگ سبز که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتی متر نیز می رسد. برگ های آن به دو شکل ظاهر می شوند. برگ هایی که در قاعده ساقه وجود دارند به شکل دندانه دار و برگ هایی که در طول ساقه می رویند باریک و نخی می شوند. قسمت های مورد استفاده گیاه ساقه، برگ و میوه آن است. میوه گشنیز به رنگ زرد و گرد است. بوی تازه آن مطبوع نیست ولی بر اثر خشک شدن این بو از بین رفته و خوشبو می شود.

 

خواص گشنیز و فواید آن برای سلامتی

 

موارد استفاده گشنیز

گشنیز تازه گیاه معطری است که در کوکو و آش استفاده می شود. تخم آن را نیز تفت داده و پودر می کنند و به عنوان ادویه خصوصاً در غذاهای هندی استفاده می کنند. مخلوط پودر تخم گشنیز و زیره سبز در غذاهای ایرانی مانند خورش ها، عدسی  و عدس پلو  استفاده می شود.

گشنیز و تخم گشنیز از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

 

خواص گشنیز

 

۱٫ خواص گشنیز برای کاهش التهابات پوستی

گشنیز حاوی سینئول و اسید لینولئیک است؛ سینئول یکی از ۱۱ ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است. این دو ماده دارای خواص ضدسرطانی و ضدروماتیسمی هستند و تورم ناشی از این بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. گشنیز همچنین تا حدودی برای تورم‌ها، نظیر تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی نیز مؤثر است. زیرا بعضی از مواد موجود در آن مدر هستند و باعث آزاد شدن آب اضافی بدن می‌شوند. کاهش التهابات پوستی، منجر به کاهش ناراحتی‌ها و بهبود ظاهر پوست می‌شود.

خواص ضدعفونی کننده، ضدقارچی و آنتی اکسیدانی گشنیز، برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما، خشکی پوست و عفونت‌های قارچی مناسب است.

 

۲٫ خواص گشنیز برای کاهش کلسترول

اسیدهای موجود در گشنیز در کاهش میزان کلسترول خون بسیار مؤثرند. همچنین باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL) در عروق خونی و رگ‌ها می‌شوند. سطح بالای LDL در خون می‌تواند منجر به مسائل جدی قلبی-عروقی مانند تصلب شرایین‌، حملات قلبی و سکته مغزی شود. از همه مهم تر، این گیاه باعث افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود.

 

۳٫ خواص گشنیز برای درمان اسهال

ترکیبات روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز، به گوارش، عملکرد مناسب کبد و ارتباط روده‌ها کمک می‌کند و باعث کاهش اسهال می‌شود. از آنجایی این ترکیبات دارای اثرات ضد باکتری هستند، گشنیز در درمان اسهال ناشی از میکروب‌ها و قارچ‌ها نیز مفید است.

گشنیز همچنین برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و بیماری‌های معده، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست-فعال است و به همین علت همیشه خواص جدیدی از آن کشف می‌شود.

علاوه بر این خواص بهداشتی، برگ‌های گشنیز تازه، پیش‌غذای مناسبی برای آماده کردن روده، برای یک وعده‌ی غذایی کامل است.

 

خواص گشنیز و فواید آن برای سلامتی

خواص گشنیز
*****

 

۴٫ خواص گشنیز برای تنظیم فشار خون

مصرف گشنیز در بسیاری از بیماران به‌طور مثبتی فشار خون را کاهش می دهد. یون‌های کلسیم و استیل کولین انتقال‌دهنده‌ی عصبی در دستگاه‌های جانبی و سیستم عصبی مرکزی هستند. گشنیز اثر متقابل این یون‌ها را بهبود می‌بخشد و فشار را در رگ‌های خونی کاهش می‌دهد؛ در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی، ازجمله حملات قلبی و سکته مغزی کاهش می‌یابد.

 

۵٫ خواص گشنیز برای درمان زخم‌های دهان

سیترنلول، که جزیی از روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز است، ضدعفونی کننده‌ای عالی است. مواد دیگر موجود در گشنیز نیز دارای خواص ضد‌میکروبی و درمانی‌ای هستند که از بدتر شدن زخم‌های دهان جلوگیری می‌کنند. آنها روند بهبود زخم‌ها را تسریع و از بوی بد دهان جلوگیری می‌کنند. گرچه گشنیز در محصولات اصلی به کار نمی‌رود، اما در انواع خمیر‌دندان‌های طبیعی به عنوان یک ترکیب ضد قارچ از آن استفاده می‌شود. در واقع قبل از اختراع خمیر دندان، مردم برای از بین رفتن بوی بد دهان، تخم گشنیز می‌جویدند.

 

۶٫ خواص گشنیز برای جلوگیری از کم خونی

یکی از خواص گشنیز داشتن آهن فراوان است و به کسانی که از کم خونی رنج می‌برند کمک می‌کند. کمبود آهن در خون می‌تواند منجر به تنگی نفس، تپش قلب، خستگی شدید و کاهش عملکرد ذهنی شود. آهن همچنین باعث بهبود عملکرد ارگان‌های دیگر بدن، افزایش انرژی و قدرت و ارتقای سلامت و استحکام استخوان می‌شود.

 

۷٫ ضد آلرژی

تحقیقات زیادی نشان داده است که گشنیز دارای آنتی هیستامینی قوی است که می‌تواند آلرژی‌های فصلی و تب یونجه را کاهش دهد. همچنین، روغن آن اثرات آلرژیک حشرات، گیاهان، غذاها و سایر چیزها را کاهش می‌دهد. ورم کهیر و تورم خطرناک گلو و غدد را از بین می‌برد.

 

خواص گشنیز و فواید آن برای سلامتی

خواص گشنیز
*****

 

۸٫ خواص گشنیز برای حفاظت در برابر سالمونلا

سالمونلا یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های غذایی در جهان است، بنابراین هر روش طبیعی‌ای که از ما دربرابر آن محافظت کند، بسیار مهم است. گشنیز به طور غیرمعمولی دارای سطوح بالای دودسنال است. دودسنال یک ترکیب طبیعی است که دو برابر آنتی بیوتیک قدرت دارد. بنابراین گشنیز می‌تواند درمانی پیشگیرانه برای بیماری سالمونلا باشد. شما می‌توانید با افزودن آن به رژیم غذایی، بدن خود را از بیماری‌های ناخوشایند و حتی کشنده‌ی مرتبط با این باکتری‌های مرگبار محافظت کنید.

 

۹٫ خواص گشنیز برای بهبود سلامت استخوان

گشنیز منبع سرشاری از کلسیم است که برای سلامت استخوان‌ها بسیار ارزشمند است. کلسیم و دیگر ترکیبات موجود در گشنیز موجب رشد و دوام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شوند. افزودن حتی مقدار کمی گشنیز به رژیم غذایی، می‌تواند سال‌ها استخوان‌های شما را محکم و سلامت نگه دارد. کلسیم بیشتر در مرکز برگ‌های گشنیز وجود دارد.

 

۱۰٫ خواص گشنیز برای بهبود گوارش

گشنیز، به علت عطر و بوی زیاد روغن‌های اسانسی‌اش، به ترشح مناسب آنزیم‌ها و آب‌گوارشی در معده کمک می‌کند. در نتیجه سیستم گوارش و مری را برای پیش‌راندن غذا تحریک می‌کند.
این گیاه، در درمان زگیل نیز مفید است. گشنیز به دلیل مواد معدنی‌ای که دارد، علاوه بر عطر خوش، دارای خاصیت تحریک‌کنندگی نیز هست. واسطه‌های عصبی هم با مصرف گشنیز تحریک می‌شوند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند، اضافه کردن منظم گشنیز به رژیم غذایی، سوءِهاضمه را کاهش می‌دهد. افزودن مقدار کمی گشنیز در رژیم غذایی کودکان می تواند کولیک شکمی در آنان را برطرف کند.

 

۱۱٫ خواص گشنیز برای درمان آبله

روغن‌های اسانسی در گشنیز دارای اسید‌ها و عناصر ضد‌میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضدعفونی‌کننده و سم‌زدا هستند. ویتامین‌های C و آهن این گیاه سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کنند. این عناصر باعث بهبود و جلوگیری از آبله می‌شوند و همچنین از میزان درد می‌کاهند و برای بیماران آرامش‌بخش هستند. تحقیقات نشان داده‌اند، مصرف مقدار زیاد ویتامین C، درمانی قطعی برای بیماری آبله است.

 

۱۲٫ تنظیم عادت ماهانه با استفاده از خواص گشنیز

گشنیز محرکی طبیعی است و ترشحات غدد درون ریز را تنظیم می‌کند. این تأثیر هورمونی به تنظیم سیکل قاعدگی کمک می‌کند و درد قاعدگی زنان را کاهش می‌دهد.

 

خواص گشنیز و فواید آن برای سلامتی

خواص گشنیز
*****

۱۳٫ خواص گشنیز برای مراقبت از چشم

گشنیز دربردارنده آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی‌ای مانند فسفر است که از بیماری‌های چشم و بینایی جلوگیری می‌کنند. همچنین کشیدگی عضله و فشار روی چشم را کاهش می‌دهند. در برگ‌های گشنیز بتاکاروتن وجود دارد. بتاکاروتن از بیماری‌های متعدد چشمی جلوگیری می‌کند و حتی روند از بین رفتن بینایی را در بیماران مسن، معکوس می‌کند.

گشنیز ماده ضدعفونی کننده‌ی بسیار خوبی است و دارای خواص ضد میکروبی‌ای است که از چشم‌ها در برابر بیماری‌های مسری مانند ورم ملتحمه، محافظت می‌کند. روغن گشنیز از ترکیبات اصلی تعدادی محصولات مراقبتی چشم است.

 

۱۴٫ خواص گشنیز برای کنترل دیابت

به علت اثر تحریک‌کنندگی گشنیز بر غدد درون‌ریز، ترشح انسولین از پانکراس افزایش می‌یابد و در نتیجه سطح انسولین خون بالا می‌رود. این باعث تنظیم قند خون و پایین آمدن سطح قند در خون می‌شود. این خاصیت برای بیماران دیابتی و بیماری‌های مشابه بسیار مفید است.

 

دیگر خواص گشنیز

گشنیز زخم، التهاب و اسپاسم را درمان می‌کند. از کبد محافظت و مانند شربت سینه عمل می‌کند. این ماده، ضد سرطان، ضد تشنج، آنتی هیستامین و خواب‌آور است. گشنیز به عنوان یک تقویت کننده‌ی قوای جنسی طبیعی شناخته می‌شود و به طور سنتی ترکیبش با سایر گیاهان، برای افزایش میل جنسی افراد استفاده می‌شود.

 

خواص گشنیز و فواید آن برای سلامتی

خواص گشنیز
*****

آشنایی با مضرات گشنیز

مصرف گشنیز خطرات بسیار کمی دارد، اما مانند هر غذایی، ممکن است پوست نسبت به آن واکنش آلرژیک نشان بدهد. یکی از عوارض جانبی غیر معمول گشنیز، حساسیت پیدا کردن برخی بیماران به نور خورشید است. مصرف بیش از حد آن باعث می‌شود آنها نسبت به آفتاب سوختگی بیشتر حساس شوند.این مورد می‌تواند در طولانی‌مدت منجر به سرطان پوست شود.

زنان باردار باید از خوردن گشنیز پرهیز کنند. با این حال، برخی زنان ادعا کرده‌اند که مصرف گشنیز باعث افزایش شیرشان شده است. ولی بهتر است احتیاط شود و قبل از اینکه گشنیز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، با پزشک خود مشورت کنید و به علائم و واکنش‌هایی که بدنتان از خودش بروز می‌دهد، توجه کنید.

0/5 ( 0 نظر )
admin♥
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *