خواص چغندر قند را بشناسیم

چغندر قند یک سبزی ریشه ای محبوب است که در سراسر جهان در بسیاری از غذاها از آن استفاده می شود.خواص چغندر قند بسیار فراوان است. چغندر قند غنی از ویتامین های ضروری، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید می باشد که برخی از آنها دارای خواص دارویی هستند. علاوه بر این ها، این سبزی بسیار خوش طعم است و به راحتی می توان آن را در رژیم غذایی جا داد.

 

خواص چغندر قند

 

۱- چغندر قند حاوی ارزش غذایی بالا اما بسیار کم کالری است

چغندر قند دارای ارزش غذایی چشم گیری است. این سبزی بسیار کم کالری است، اما غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی است که بدن ما به آن ها احتیاج دارد. در واقع چغندر تقریبا حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی است که بدن شما نیاز دارد.

چغندر قند حاوی مواد مغذی پروتئین، چربی، فیبر، ویتامین ث، فولات، ویتامین ب۶، منیزیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و آهن است.

چغندر قند همچنین حاوی نیترات های غیر آلی و رنگدانه ها می باشد که هر دو از ترکیبات گیاهی مفید برای سلامتی می باشند.

خواص چغندر قند را بشناسیم

 

۲- خواص چغندر قند برای کنترل فشار خون

بیماری های قلبی مانند حملات قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی از شایع ترین علل مرگ در سراسر جهان هستند. فشار خون بالا یکی از عواملی است که زمینه ساز این گونه بیماری ها می باشد. مطالعات نشان داده است که چغندر قند می تواند به میزان قابل توجهی فشار خون را کاهش دهد.

تاثیر این سبزی برای درمان فشار خون سیستولیک بسیار موثر تر است. همچنین چغندر خام نسبت به چغندرقند قوی تر عمل می کند.

این تاثیر کاهش فشار خون احتمالا به علت غلظت بالای نیترات در چغندر قند است.

سطح نیترات خون حدود شش ساعت پس از خوردن این سبزی افزایش می یابد. بنابراین چغندرها فقط اثر موقت بر فشار خون دارند و مصرف منظم آن برای کاهش فشار خون ضروری است.

 

۳- خواص چغندر قند و کمک به فعالیت های ورزشی

مطالعات متعدد نشان می دهند که نیترات های غذایی ممکن است عملکرد ورزشی را افزایش دهند. به همین دلیل، چغندر اغلب توسط ورزشکاران استفاده می شود. به نظر می رسد نیترات با بهبود کارایی میتوکندری های درون سلول ها، که مسئول تولید انرژی هستند، بر عملکرد فیزیکی بدن اثر می گذارد.

همچنین خوردن چغندر قند می تواند عملکرد شما را در زمان دوچرخه سواری و ورزش های هوازی بهبود ببخشد و مصرف اکسیژن را تا ۲۰٪ افزایش دهد.

 

۴- خواص چغندر قند برای کاهش التهاب

التهاب مزمن یکی از عوامل ایجاد بیماری هایی مانند چاقی، بیماری های قلبی، بیماری های کبد و سرطان می باشد. چغندرها دارای رنگدانه هایی به نام بتالین هستند که ممکن است به طور بالقوه خواص ضد التهابی داشته باشند. البته لازم به ذکر است که بیشتر تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بر روی موش ها انجام شده است.

 

۵- بهبود عملکرد دستگاه گوارش با چغندر قند

چغندر قند حاوی مقادیر زیادی فیبر است که از مهم ترین موادی است که باید در رژیم غذایی روزانه ما وجود داشته باشد. فیبر در کنار خواص زیادی که دارد برای هضم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش هم مفید است.

یک فنجان چغندرقند حاوی ۳.۴ گرم فیبر است که منبع خوبی برای دریافت آن به حساب می آید.

همچنین فیبر با خطر کاهش بیماری های مزمن مانند سرطان روده بزرگ، بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ ارتباط دارد.

خواص چغندر قند را بشناسیم

 

۶- چغندر قند و سلامت ذهن

عملکرد ذهنی انسان به طور طبیعی با افزایش سن کاهش میابد. برای برخی از افراد این کاهش عملکرد قابل توجه است و ممکن است منجر به ابتلا به بیماری هایی مانند زوال عقل شود.

کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز ممکن است به این کاهش عملکرد کمک کند. جالب است بدانید که نیترات موجود در چغندر قند ممکن است باعث تقویت رگ های خونی و افزایش جریان خون به مغز شود.

طی تحقیقاتی ثابت شده است که چغندر به طور خاص باعث بهبود جریان خون به بخش جلویی مغز، منطقه مرتبط با تفکر، تصمیم گیری و حافظه می شود.

 

۷- خواص چغندر قند برای پیشگیری از سرطان

سرطان یک بیماری جدی و بالقوه کشنده است که با رشد غیرقابل کنترل سلول ها به وجود می آید. وجود آنتی اکسیدان ها و طبیعت ضد التهابی چغندر موجب جلوگیری از سرطان می شود. هرچند شواهد موجود برای اثبات این فرضیه نسبتا محدود است.

مطالعات نشان داده اند که عصاره چغندر قند، تقسیم و رشد سلول های تومور در حیوانات را کاهش می دهد.

همچنین یک مطالعه آزمایشگاهی با استفاده از سلول های انسانی نشان داد که عصاره بتروتیک که در رنگدانه های بتالین وجود دارد، باعث کاهش رشد سلول های سرطانی پروستات و پستان شد.

 

۸-  خواص چغندر قند برای کاهش وزن

چغندر دارای خواص تغذیه ای متعددی است که برای کاهش وزن مفید هستند. چغندر قند حاوی کالری پایین اما آب فراوان است.

افزایش میزان مصرف غذاهای کم کالری مانند میوه ها و سبزیجات با کاهش وزن همراه است. علاوه بر این، با آن که چغندر کم کالری است، حاوی مقادیر متوسط پروتئین و فیبر می باشد که هر دو مورد از مواد مغذی مهم برای حفظ وزن سالم هستند.

همچنین فیبر موجود در چغندرها باعث کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می شود که در نتیجه باعث کاهش مصرف بیشتر غذا و کالری بیشتر می شود.

 

0/5 ( 0 نظر )
admin♥
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *